شیوه برخورد با پیامک های مزاحم چگونه است؟

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در چند سال گذشته نسبت به ارسال پیامک های مزاحم به مشترکین حساسیت بیشتری داشته و اقداماتی را در این حوزه انجام داده که البته با نتایج خوبی هم همراه بوده است، اما کماکان مشترکین تلفن همراه از دریافت گاه و بی گاه  پیامک های تبلیغاتی مزاحم گله دارند.

این درحالی است که از مدت ها قبل وزارت ارتباطات با هماهنگی اپراتورهای تلفن همراه کد #800* را برای  اعلام انصراف از دریافت پیامک های تبلیغاتی راه اندازی کرد و همین اقدام، ارسال این نوع پیامک ها را به حداقل رساند.

به دنبال این اقدام وزارت ارتباطات در حمایت از حقوق مشترکین و رعایت حریم خصوصی افراد، ارسال کنندگان پیامک های تبلیغاتی این بار پیامک های مزاحم خود را از طریق سر شماره های شخصی به صورت انبوه برای مشترکین ارسال می کردند.

در پی آن وزارت ارتباطات اعلام کرد که مشترکین تلفن همراه سرشماره های پیامک های مزاحم را به سامانه 195 اعلام کنند تا این سیم کارت ها مسدود شود.

همه اینها در شرایطی بود که رییس جمهوری نیز نسبت به ارسال این پیامک ها حساس شده و در دیداری که با  وزیر ارتباطات و معاونان آن داشت، از ارسال پیامک های تبلیغاتی مزاحم به مردم و نقض حریم خصوصی آنان انتقاد کرد و خواستار برخورد وزارت ارتباطات با این نوع مزاحمت ها شد.

بر همین اساس وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دستور برخورد جدی تر با این پدیده را صادر کرد و در توییتی به دفاتر خدمات ارتباطی که با شیوه های غیر قانونی سیم کارت تلفن همراه در اختیار ارسال کنندگان پیامک های مزاحم قرار می دهند اخطار لغو مجوز داد.

در پی این دستور و با پیگیری وزارت ارتباطات فقط در طول 3 روز مجوز 30 دفتر خدمات ارتباطی لغو شد و 90 درصد مزاحمت ها نیزکاهش یافت و این برخورد همچنان ادامه دارد به طوری که بر اساس آخرین توییت وزیر ارتباطات در مورد پیامک های مزاحم قطع سیم کارت های متخلف در این حوزه به روزی 200 عدد کاهش داشته است که نشان از کاهش 95 درصدی این پیامک ها دارد.

بر همین اساس و با توجه به نزدیک شدن به ایام پایان سال و تشدید فعالیت های تبلیغاتی بنگاه های تجاری به نظر می رسد که حجم پیامک های تبلیغاتی مزاحم بوی‍ژه در روزهای منتهی به پایان سال افزایش یابد و به همین منظور وزارت ارتباطات برای ادامه برخورد با ارسال کنندگان پیامک های مزاحم تبلیغاتی از مشترکین درخواست همکاری دارد تا در صورت دریافت این نوع پیامک ها، سرشماره پیامک مذکور را به سامانه 195 گزارش کنند تا در اسرع وقت سیم کارت مزاحم مسدود شود.

لازم به یادآوری است که ارسال پیامک و گزارش به سامانه 195 رایگان است و هزینه ای برای مشترک ندارد.